جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد

تومور قاعده جمجمه یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث می شود جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه ضرورت پیدا کند. این عمل جراحی نیازمند تبحر بسیار بالای جراح است و در صورتی که به درستی انجام شود می تواند فواید بسیار زیادی نسبت به روش جراحی باز داشته باشد. از آنجایی که یکی از تخصص های دکتر داریوش عرفانیان بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشهد ، انجام عمل آندوسکوپیک قاعده جمجمه می باشد ، لازم دانستیم در رابطه با این عمل  روش های جراحی و بیماری های مرتبط با آن توضیحاتی را بیان کنیم تا بیماران عزیزی که برای درمان چنین مشکلاتی به ایشان مراجعه می کنند در این خصوص اطلاعات کافی داشته باشند و در نهایت استرس و ترس آن ها در این زمینه کاهش پیدا کند.

 

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد - دکتر عرفانیان

 

آشنایی با قاعده جمجمه

جمجمه به شکل گنبدی می باشد. استخوانی که بخش های از آن نسبتا مسطح بوده و کف این گنبد را می سازد قاعده جمجمه گفته می شود. قاعده این گنبد از قسمت جلو به سمت عقب شامل بخش های مختلفی از قبیل سقف حفره های چشم ، محل قرار گیری غده هیپوفیز ، استخوان های گیجگاهی ، استخوان های حاوی عناصر شنوایی ، استخوان های که به گردن متصل می شوند ، می باشد. در واقع مغز بر روی این عضو سوار شده و داخل فضای جمجمه نگهداری و محافظت می شود. تعداد بسیاری از اعصاب مغزی از حفره های کوچک و بزرگ در قاعده جمجمه وارد و خارج می شوند و باعث می شوند تا مغز با عناصر خارجی ارتباط داشته باشد. شریان های خون رسان به مغز نیز به همین طریق وارد فضای جمجمه می شوند و از طریق یک سوراخ بزرگ در پشت قاعده جمجمه ، مغز با نخاع ارتباط برقرار می کند. هر نوع بیماری درگیر کننده عناصر استخوانی یا غیر استخوانی این بخش در گروه بیماری های قاعده جمجمه قرار می گیرند. این بیماری ها می توانند تومور های بدخیم بینی و سینوس ، عصب بویایی ، تومور گوش خارجی و میانی ، تومور های عصب شنوایی پشت گوش داخلی ، و غیره باشد که با انجام جراحی آندوسکوپی قائده جمجمه قابل درمان می باشند.

 

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد - دکتر عرفانیان

 

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه

جراحی قاعده جمجمه می تواند بنا بر دلایل متعددی انجام شود. به عنوان مثال ممکن است با هدف برداشتن توده های خوش خیم ، اصلاح ناهنجاری های زیر مغز و قاعده جمجمه یا ترمیم ناهنجاری های بالای ستون فقرات انجام شود. این نواحی همه و همه جزو مناطقی هستند که دسترسی به آن ها بسیار سخت و مشکل بوده و در برخی مواقع می توان با انجام جراحی اندوسکوپی و به صورت کم تهاجمی این عمل را انجام داد و وضعیت بیمار را بهبود بخشید.

در این تکنیک ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مشهد که در حوزه جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه تخصص و مهارت دارد ، از طریق مجرا های ورودی طبیعی مانند بینی یا دهان یا با ایجاد یک سوراخ کوچک درست در نواحی بالای ابرو ، ابزار جراحی را وارد جمجمه کرده و جراحی را انجام می دهد. این نوع عمل جراحی نیازمند یک تیم حرفه ای و مجرب از جراحان و متخصصان گوش و حلق و بینی ، رادیولوژیست ها و جراحان مغز و اعصاب می باشد. پیش از اینکه روش آندوسکوپیک جراحی قاعده جمجمه توسعه پیدا کند. تنها راه برای دسترسی پیدا کردن به این ناحیه از بدن و برداشتن توده های این ناحیه باز کردن قاعده جمجمه بود. البته در حال حاضر نیز در برخی از موارد ، جراحی باید به صورت باز انجام شود تا نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

همانطور که اشاره شد برای انجام عمل آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد یا دیگر شهر های ایران معمولا نیازی به ایجاد برش های بزرگ و عمیق نیست. جراح با وارد کردن ابزار جراحی به داخل مجراهای ورودی ، می تواند توده های قاعده جمجمه را خارج کند. اندوسکوپ دارای دوربینی کوچک و منبع نوری مجهزی است که قادر است دیدی کافی به پزشک برای انجام جراحی بدهد. انجام ام آر آی به منظور تهیه چندین عکس از ناحیه جمجمه و تشخیص محل دقیق توده ، می تواند در طول انجام عمل جراحی به پزشک کمک بسیار زیادی کند. بعد از خارج کردن تومور با هدف بررسی کردن اینکه تومور به طور کامل از جمجمه خارج شده است یا خیر از ام آر آی استفاده می شود.

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه به چه منظور انجام می شود؟

زمانی که پزشک این نوع عمل جراحی را به بیمار خود توصیه می کند ممکن است کمی دچار استرس و ترس شود. به طور کلی این پروسه برای درمان برخی توده ها یا بیماری های مرتبط با قاعده جمجمه مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مشکلاتی که می توان با انجام این پروسه ، آن ها را درمان کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیست های که از دوران کودکی شروع به رشد کرده اند.
  • توده های که به دلیل بروز عفونت های شدید و گسترده به وجود آمده اند.
  • تومور های غده هیپوفیز
  • مننژیوما ، تومور های خوش خیم در مننژ (مننژ بافتی است که مغز را پوشش می دهد و بین مغز و قاعده جمجمه قرار دارد)
  • کوردوما ، توموری استخوانی که رشد آن بسیار آهسته بوده و در بیشتر موارد در قاعده جمجمه رشد می کند.
  • درد عصب سه قلو ، دردی شدید که یک سمت از صورت را درگیر خود می کند.
  • فیستول های مایع مغزی نخاعی

 

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد - دکتر عرفانیان

 

علائمی که نشان می دهد بیمار نیاز به انجام جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه دارد!!

برخی از بیماران علائم خاصی را تجربه می کنند که این علائم می تواند نشانه وجود مشکلی خاص در ناحیه جمجمه باشد. این علائم بستگی به نوع بیماری ، سایز تومور ، محل آن و وضعیت بیمار بستگی دارد و می تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • بروز درد و بی حسی صورت
  • احساس سر درد و سرگیجه
  • مشکلات بینایی
  • ضعف در عضلات صورت
  • کاهش شنوایی یا زنگ زدن در گوش
  • انسداد بینی یا ابتلا به عفونت های مکرر سینوسی

تشخیص وجود توده

تشخیص توده ها و در نهایت انجام جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد یا دیگر شهر های ایران بر پایه علائمی است که فرد در خود احساس می کند. پس از آن بیمار توسط پزشک تحت معاینه قرار می گیرد. به دلیل عدم رویت قاعده جمجمه می توان از آزمایشات تصویر برداری مانند ام آر آی ، سی تی اسکن و پت اسکن استفاده کرد. همچنین با انجام بیوپسی یا نمونه برداری نوع توده را تشخیص داده و بنا بر تشخیص راه درمانی مناسبی را در پیش گرفت. برای نمونه برداری نیز نیاز است از آندوسکوپ استفاده کرد. این وسیله از طریق دهان یا بینی وارد قاعده جمجمه شده و نمونه های مورد نیاز را تامین می کند.

البته ممکن است پزشک از روش های دیگری نیز برای تشخیص کمک بگیرید که در ادامه به صورت موردی آن ها را نام برده ایم:

  • تعادل فرد
  • تست بینایی سنجی
  • تست شنوایی سنجی
  • فعالیت عضلات صورت
  • اعصاب جمجمه
  • اسکن های دیگر از مغز برای تشخیص قطعی بیماری

چه پزشکانی می توانند این عمل جراحی را انجام دهند؟

در گذشته ، تنها جراحان مغز و اعصاب توانایی انجام این عمل جراحی را داشتند اما اکنون برای انجام جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد یا دیگر شهر های ایران ، به جراح مغز و اعصاب و همکاری متخصص گوش و حلق و بینی نیاز است. به بیانی دیگر ، در قاعده جمجمه قسمت های وجود دارد که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای حیات انسان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشند ، به همین اندازه دسترسی به آن ها سخت و حساس می باشد ، پس به یک تیم تخصصی برای انجام عمل جراحی نیاز است.

دکتر داریوش عرفانیان ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه چندین دهه در این رشته و با همکاری متخصصان مغز و اعصاب بسیاری از بیماران را با این روش جراحی نموده اند و خوشبختانه تمامی عمل های جراحی با موفقیت رو به رو بوده و با کمترین عوارض جانبی همراه بوده است.

فواید جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه

این روش جراحی فواید بسیاری برای بیماران دارد که از مهم ترین آن ها می توان به کم تهاجمی بودن این عمل و عدم نیاز با ایجاد برش بر روی پوست اشاره کرد. همچنین این عمل باعث بهبود سریع تر بیمار و کمتر شدن دوره نقاهت و درد در بیمار می شود. البته لازم به ذکر است بیماری های زمینه ای ، سن و شرایط بیمار است که تعیین می کند انجام این روش امکان پذیر است یا خیر.

خطرات احتمالی

خطر آن دقیقا شبیه به انجام جراحی باز جمجمه می باشد و بستگی به محل مورد نظر ، ماهیت پاتولوژی و تومور دارد. اگر چه که جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد یا دیگر شهر های ایران با کمترین دستکاری به بافت مغز انجام می شود و میزان آسیب دیدگی آن بسیار کم است اما احتمال بروز مشکل و عوارض جانبی در آن وجود دارد. البته لازم به ذکر است که میزان احتمال وقوع عوارضی مانند تداخل یا آسیب دائم یا موقت در عملکرد حس و حرکت بدم مانند تکلم ، بینایی ، حافظه و تعادل ، لخته و آمبولی ، خونریزی، التهاب ، عفونت ، تشنج ، سکته مغزی کم ، نشت مایع مغزی و نخاعی بسیار کم و نادر می باشد.

 

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد - دکتر عرفانیان

 

چگونه برای جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه آماده شوید

این پروسه توسط یک تیم متخصص چند زمینه ای انجام می شود ، که از یک جراح مغز و اعصاب ، یک متخصص گوش و حلق و بینی و یک متخصص فیزیولوژی اعصاب تشکیل می شود ، که شما را نیز برای این جراحی آماده می کنند. متخصصین درباره سابقه پزشکی بیمار سوال خواهند کرد و درخواست انجام انواع تست های خون و نوار قلبی را به همراه سایر تست ها  خواهند داد. به منظور انجام این پروسه بر روی بیمار بیهوشی عمومی انجام می شود تا درد را حس نکند.  تنفس شخص نیز از طریق هوارسان مکانیکی خوهد بود. با توجه به توضیحات فوق نیازی به نگرانی در این زمینه نیست چرا که همه چیز تحت کنترل بهترین و مجرب ترین متخصصان در حوزه جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد می باشد.

درمان های جایگزین 

این جراحی امروزه یکی از تخصصی ترین جراحی های جهان است و یکی از کم تهاجم ترین روش های درمانی برای حل بیماری های مغزی می باشد. درمان جایگزین عمل آندوسکوپی قاعده جمجمه برش جمجمه است.

 

عوارض جراحی قاعده جمجمه - دکتر عرفانیان

 

روش های تشخیص بیماری های نیازمند به جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه

فرد به راحتی می تواند با توجه به نشانه ها و مشکلات روزمره متوجه اینکه دچار مشکل شده شود ، اما روش هایی برای تایید و مطمئن شدن از علائم بیماری وجود دارد ، که عبارتند از:

  • مطالعه تصاویر مغزی : تست های مخصوصی مانند ام آر آی (تصویر مغزی با اشعه مغناطیسی) ام آر اِی (تصویر برداری رگ ها با اشعه مغناطیسی) پی ای تی ( برش نگاری با گسیل پوزیترون) سی تی (پرتونگاری مقطعی) انجام می شود ، که با ایجاد تصاویری از جمجمه به تیم شما برای تشخیص و مشاهده غده یا موضوع غیرعادی کمک می کند.
  • بیوپسی : نمونه ی کوچکی از غده در قاعده جمجمه برداشته می شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش ممکن است با استفاده از یک آندوسکوپ و از طریق کانال بینی صورت بگیرد. روش های دیگر انجام آن نیز از طریق نمونه برداری مکشی از حفره ها و بیوپسی برشی هستند.
  • سایر تست ها : در ادامه تعادل ، عصب های جمجمه ، فعالیت عضلات ، دید و شنوایی شما نیز چک می شوند. اطلاعات و اسکن های سایر نواحی و سیستم های بدن نیز چک می گردد.

فیلم جراحی آندوسکوپیک قاعده جمجمه و تومور سینوس اتمویید

 

راهنمایی های بعد از جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه

اکثر بیماران تا چند روز بعد از جراحی در بیمارستان بستری می شوند و سپس به منزل می روند ، اما برخی نیز فردای جراحی توانایی به خانه رفتن را دارند. اما به طور کلی افراد نیاز دارند ، که بین یک تا چند روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت های ویژه باشند که دلیل آن بهبود وضعیت و همچنین انجام بررسی های لازم بر روی شرایط شما می باشد.

از آنجایی که جراحی از طریق بینی انجام می شود. شما نیاز دارید که تا هفت روز بعد از عمل بانداژ بینی یا کاتتر بالونی استفاده کنید. همچنین یک تراشه پلاستیکی تا 14 الی 21 روز بعد از جراحی در بینی شما بماند. بیمار نیاز دارد ، که هر 14 روز به پزشک مراجعه کند تا پروسه بهبود او از طریق یک تست آندوسکوپی از راه کانال بینی بررسی شود. شما بین 3 تا 4 ماه بعد از انجام جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه در مشهد به بهبودی کامل خواهید رسید و دیگر نیازی به چکاپ ندارید. برخی اوقات یک درین ، درون بخش بالایی ستون فقرات شما قرار می گیرد تا به بهبود بینی کمک کند و از نشت مایع مغزی جلوگیری کند.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها