عوارض جراحی بینی

جراحی بینی یک فرایند جراحی است که طی انجام آن می توان تغییراتی را در شکل و عملکرد بینی به وجود آورد ، علاوه بر بهبود شکل ظاهری این عضو بسیار مهم ، به ارتقا کیفیت تنفس از راه بینی نیز به بیمار کمک خواهد کرد. این فرایند به طور کلی به عنوان یک فرایند ایمن و بدون خطر برای عموم شناخته می شود ، اما همانند هر نوع فرایند درمانی و زیبایی دیگری می تواند با خود عوارضی را در پی داشته باشد. عوارض جراحی بینی گاها قابل کنترل و اجتناب ناپذیر هستند. دکتر داریوش عرفانیان بهترین جراح بینی مشهد با اشاره به این موضوع که قابل کنترل بودن و کم بودن شدت عوارض جانبی به میزان بسیار زیادی به مهارت و تجربه پزشک و همچنین رفتاریات بیمار که آیا نکات مراقبتی را رعایت می کند یا خیر ، به منظور آگاه سازی بیماران داوطلب عمل زیبایی بینی خود ، کلیه عوارض جانبی مرتبط با این فرایند را برای بیماران خود شرح می دهند. در ادامه با برخی از عوارض عمل بینی ، آشنا خواهیم شد که این توضیحات به شما کمک می کند تصمیمات درستی در خصوص انتخاب جراح بینی و همچنین رعایت نکات مراقبتی بگیرید.

عوارض جراحی بینی - دکتر عرفانیان

پزشک یا بیمار نقش کدام یک در بروز عوارض جراحی بینی پر رنگ تر است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این زمینه به وجود می آید و می تواند باعث سردرگمی و نگرانی متقاضیان شود ، این است که علت به وجود آمدن عوارض بعد از عمل بینی به پزشک وابسته است یا خود بیمار؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم به طور کلی بعد از انجام راینوپلاستی شما به طور ناخودآگاه و طی یک واکنش طبیعی دچار عوارض جانبی مانند کبودی ، درد ، تورم ، التهاب ، قرمزی و غیره خواهید شد. بروز چنین مشکلاتی نه به بیمار و نه به پزشک ارتباطی دارد. چرا که طی انجام عمل جراحی ، تغییراتی بر روی بینی اعمال شده که بدن برای ترمیم خود واکنش هایی را نشان می دهد. این واکنش ها با بهبود پیدا کردن وضعیت بیمار و اتصال بافت به استخوان و جوش خوردن بخیه ها به مرور از بین می روند و شما می توانید بدون ترس و نگرانی نتایج نهایی را مشاهده کنید. اما برخی از عوارض جراحی بینی که جدی تر و مهم تر هستند بر اثر سهل انگاری بیمار در اجرای مراقبت های بعد از جراحی بینی و عدم برخورداری پزشک از تجربه ، مهارت ، تخصص کافی برای انجام عمل جراحی است. پس در نتیجه می توانیم بگویم اگر شما به درستی نکات دستوری و مراقبتی را رعایت کنید و پزشکی مجرب و متبحر مانند دکتر عرفانیان در مشهد یا دیگر شهر های ایران انتخاب کنید ، به طور حتم با عوارض جانبی رو به رو نخواهید شد و بعد از ترمیم پوست شاهد بهترین نتایج خواهید بود. اگر در خصوص مشکلاتی که با عدم رعایت دستورالعمل ها و انتخاب جراح رینوپلاستی خوب در مشهد کنجکاو شده اید و سوال دارید ، توصیه می کنیم ادامه این متن را با دقت مطالعه نمایید.

عفونت مهم ترین عوارض جراحی بینی

همیشه خطر بالقوه ای مانند عفونت وجود دارد که می تواند نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار دهد و برای بیمار دردسرهای بسیاری را به وجود آورد. رینوپلاستی از این موضوع استثنا نمی باشد هر چند به طور کلی ، عفونت در موارد بسیار نادر ، در این جراحی اتفاق می افتد اما احتمال بروز آن بسیار کم است. برای شکل دهی به استخوان داخلی بینی طی انجام این عمل برش های ریزی ایجاد خواهد شد. پوست به عنوان یک مانع طبیعی در مقابل عفونت های ناشی از باکتری عمل می کند ، ولی پاتوژن ها قادر هستند از هر نوع شکاف یا سوراخی عبور کرده و وارد بدن بیمار شوند. تجربه درد ملایم و تورم یکی از مشکلات طبیعی بعد از عمل است اما زمانی که این درد و تورم تشدید پیدا کند و از حالت طبیعی خارج شود ، می توان آن را نشانه ای عفونت تلقی کرد. این موضوع خصوصا زمانی حائز اهمیت می شود که ناحیه ای که دچار درد و تورم شده است قرمز و گرم شود و از محل بخیه ها مایعات زرد یا سبز رنگی خارج شود. در چنین شرایطی بهتر است هر چه زود تر به پزشک خود مراجعه کنید. هدف از مراجعه زود به بهترین جراح بینی مشهد ، جلوگیری از انتشار عفونت و به وجود آمدن عوارض جراحی بینی دیگر می باشد. در صورت تجربه کردن هر یک از موارد زیر ، معطل نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

• تورم غیر عادی
  •  درد مستمر
  • قرمزی که فروکش نمی کند
  • خارج شدن مایعات زرد و سبز رنگ از محل برش
  • گرم شدن پوست و احساس داغ بودن پوست در زمان لمس آن
  • احساس بوی بد از ناحیه برش
  • خونریزی غیر طبیعی

عوارض جراحی بینی - دکتر عرفانیان

به یاد داشته باشید که درک بهتر علت بروز عفونت و پیشرفت های رخ داده در تکنیک های جراحی ، کمک می کند تا عفونت به عنوان یکی از مهم ترین عوارض جراحی بینی ، به شکل کنترل شده مهار و درمان شود. علت بروز این مشکل عمدتا به دلیل عدم اجرای صحیح نکات مراقبتی است. عفونت می تواند در هر قسمت از بدن و به دلیل ایجاد برش بر روی پوست به وجود آید. باکتری ها می توانند از طریق راه های مختلفی خود را به ناحیه برش برسانند و وارد بدن شوند. این راهکار ها عبارت اند از:

• می توانند از طریق هوا خود را به برش روی پوست برسانند.
  • باکتری ها می توانند در صورت عدم اجرای روش درست تمیز کردن محل زخم وارد بدن شوند.
  • می توانند از طریق لمس ناحیه آسیب دیده با دست های آلوده وارد بدن شوند.
  • مرطوب ماندن برش و خشک نکردن جای زخم می تواند بستری مناسب برای ورود باکتری ها به بدن فراهم کند.

در برخی موارد بسیار نادر ، در صورتی که این فرایند توسط یک پزشک غیر متعهد یا بی مسئولیت انجام شود ، باکتری می تواند به دلیل استریل نبودن محیط درمان یا ابزار جراحی به بدن بیمار راه پیدا کند. در برخی از موارد نیز بیمار با عدم رعایت دستورالعمل های مراقبتی عامل انتقال باکتری می باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی  ، نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

• در جلسات فالوآپ شرکت نمایید.
  • دستورات بهترین دکتر بینی مشهد را برای جلوگیری از بروز عوارض جراحی بینی جدی بگیرد.
  • محل برش ها و زخم ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  • پانسمان را با دقت و به موقع تعویض کنید.
  • پیش از پانسمان کردن ، اجازه دهید ناحیه برش کمی در معرض هوا قرار گیرد و خشک شود.
  • برای کمک به تقویت سیستم ایمنی ، به خوبی استراحت کنید.
  • از رفتن به استخر و جکوزی تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد خودداری کنید.

علت احساس بوی بد در داخل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از رینوپلاستی نیز یکی دیگر از عوارض جراحی بینی می باشد که کاملا نرمال بوده و بخش قابل انتظار در دوره ریکاوری محسوب می شود. بیماران باید هر چند ساعت یک بار گاز استریلی که در زیر بینی برای جلوگیری از خونریزی قرار داده شده است را تعویض کنند. وارد آوردن فشار زیاد به بینی می تواند باعث تشدید خونریزی شود. از همین رو سعی کنید استحرات کنید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. در صورتی که بعد از گذشت یک روز خونریزی با انجام روش های جلوگیری متوقف نشد ، به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جراحی بینی - دکتر عرفانیان

آیا ممکن است عوارض جراحی بینی بعد از چند سال به وجود آید؟

یکی از نگرانی های بزرگ بیماران این است که آیا ممکن است بعد از گذشت چندین سال از عمل زیبایی بینی خود دچار عوارض جانبی همچون افتادگی نوک بینی ، عفونت ، کج شدن بینی و غیره شوند یا خیر؟ این نگرانی ها برای برخی از افراد تبدیل به یک کابوس بزرگ در زمان تصمیم گیری شده است. پیش از انجام عمل جراحی چه زیبایی و چه درمانی بهتر است در ابتدا در خصوص عوارض جانبی عمل مورد نظر خود اطلاعات به دست بیاورید تا با دیدی باز تر اقدام به انجام جراحی و رعایت مراقبت های بعد از آن کنید. بسیاری از مراجعه کنندگان تصور می کنند با انجام عمل رینوپلاستی به هدفشان رسیده اند و دیگر نیازی به رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ندارند ، در حالی که این چنین نبوده و همین رعایت کردن نکات مراقبتی ساده می تواند از شما در برابر عوارض جراحی بینی محافظت کند. رعایت کردن نکات مراقبتی به خصوص در روز های ابتدایی بعد از عمل می تواند از بروز مشکلات بسیار زیادی جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر شما در ماه های ابتدایی بعد از عمل مراقب بینی خود باشید و اجازه ندهید ضربه ای به آن وارد شود ، از کج شدن بینی یا افتادن نوک بینی جلوگیری می کنید.

البته باید به این مورد نیز اشاره کنیم که ممکن است بیمار در طول دوران نقاهت تمامی نکات مراقبتی توصیه شده توسط بهترین دکتر جراحی زیبایی بینی خود را رعایت کند اما بعد از گذشت چندین ماه بعد از عمل رینوپلاستی ، بینی دچار افتادگی شود. در چنین مواردی مشکل از بیمار یا عدم رعایت نکات مراقبتی نیست ، دلیل اصلی بروز چنین مشکلی بی تجربه بودن جراح بینی می باشد. چرا که اگر پزشک به درستی پیوند غضروف را انجام داده باشد چنین مشکلی حتی بعد از گذشت زمان طولانی بروز پیدا نخواهد کرد.

در کنار تمامی موارد ذکر شده باید خاطر نشان کرد که برخی از عوارض مانند تورم ممکن است بعد از گذشت سالهای طولانی از عمل جراحی ، باز هم به وجود آیند. این مشکل ارتباطی به رعایت کردن یا نکردن نکات مراقبتی یا انتخاب دکتر بینی ندارد ، چرا که تورم یک نوع واکنش دفاعی بدن در مقابل تغییرات می باشد و ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید یا مصرف بیش از اندازه نمک به وجود آید که مشکل ساز نبوده و با رعایت چندین نکته برطرف می گردد.

پس به طور کلی می توانیم بگویم این احتمال وجود دارد تا عوارض جراحی بینی بعد از چندین سال بروز پیدا کنند ، به همین منظور باید در انتخاب های خود دقت داشته باشید و پس از آن به توصیه های که پزشکتان به شما می گوید به طور کامل عمل کنید.