مراقبت های بعد از جراحی بینی

بعد از اینکه جراحی بینی را توسط یک جراح زیبایی بینی مجرب و متبحر در بهترین و مجهز ترین کلینیک یا بیمارستان در شهر محل زندگی خود انجام دادید حال وقت آن رسیده تا به نکات مراقبتی تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی بینی که پزشکتان به شما توصیه می کنند عمل کنید تا در نهایت با بهترین نتایج رو به رو شوید. اگر از آن دسته از افراد هستید که فکر می کنید بعد با انجام عمل جراحی زیبایی بینی به دست یک جراح بینی مجرب و متبحر مانند دکتر عرفانیان بهترین و متبحر ترین جراح بینی مشهد ، شما به نتایج مد نظر خود خواهید رسید و نیازی به انجام هیچ نکته مراقبتی یا خودداری از انجام کاری یا حتی مصرف دارو خاصی ندارید باید بگویم سخت در اشتباه هستید. 

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

چرا که بعد از انجام عمل رینوپلاستی مسئولیت شما چندین برابر می شود. چرا که قرار است تا چندین ماه از نکاتی را رعایت کنید که در نتایج شما تاثیر می گذارد. اگر با این توضیحات باز هم مجاب نشدید توصیه می کنیم خواندن مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی را از دست ندهید. ما در ادامه این مقاله در ابتدا به میزان اهمیت رعایت نکات مراقبت های بعد از عمل بینی اشاره خواهیم کرد و پس از آن که شما را مجاب به رعایت نکات مراقبتی کردیم در رابطه با دستورالعمل هایی که از سوی پزشک برای عموم مراجعین صادر می شوند اشاره خواهیم کرد. شایان به ذکر است از آنجایی که وضعیت جسمانی هر فرد با شخصی دیگر متفاوت می باشد و ممکن است پزشک برخی از نکات مراقبت های بعد از عمل بینی را به برخی از مراجعه کنندگان خود توصیه کند اما به برخی دیگر نه ما در طول مقاله به نکات مراقبتی عمومی که تمامی افراد باید آن ها را رعایت کنند اشاره خواهیم کرد.

صحبت های دکتر عرفانیان در خصوص اختلال بویایی بعد از عمل جراحی 

 

 

لزوم رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم ممکن است برخی افراد تصور کنند که با انتخاب یک جراح زیبایی بینی مجرب و انجام رینوپلاستی توسط ایشان کار تمام است و آن ها سریعا به نتیجه دلخواه خود خواهد رسید. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است چرا که بعد از آن این شما هستید که مسئولیت بینی جدید خود را باید بپذیرید. شما باید بدانید که مراقبت از بینی جدید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اگر شما با رعایت نکردن نکات مراقبتی بعد از عمل بینی به مشکلی برخورد کنید پزشک مسئولیت مشکل ایجاد شده را بر عهده نمی گیرد. از طرفی دیگر ممکن است در روز های ابتدایی احساس ناراحتی ، درد و خستگی زیادی داشته باشید که تماما با انجام مراقبت های لازم بعد از جراحی رینوپلاستی بهبود پیدا می کند.

توصیه های دکتر داریوش عرفانیان در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

 

خوابیدن بعد از رینوپلاستی

اولین و مهم ترین مسئله ای که می تواند ذهن افراد متقاضی جراحی زیبایی بینی را پس از به هوش آمدن و شروع درد و غیره به خود درگیر کند نحوه خوابیدن بعد از جراحی و مراقبت های بعد از جراحی بینی است. خواب مهم ترین کاری است که با انجام آن می توان به کمک در تسریع روند بهبودی کمک کرد. فکر می کنید چرا ؟ دلیل این امر این است که شما با استراحت کردن اجازه می دهید تا بدن تمامی توان خود را بر روی ترمیم ناحیه آسیب دیده بگذارد و همچنین انرژی مورد نیاز خود را به دست آورد. به همین دلیل است که بعد از انجام هر گونه عمل جراحی در بدنتان حس کوفتگی و درد و خستگی دارید.

تنها کاری که می توانید برای رفع این حالت کنید استراحت کردن و غذا خوردن درست می باشد. اما باید به این نکته نیز توجه کنید که خوابیدن و استراحت کردن نیز نکات خاص و مربوط به خود را دارند که همین مسئله باعث می شود ما در این قسمت از مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی به آن ها اشاره کنیم.

از جمله مهم ترین نکاتی که نیاز است تا شما رعایت کنید قرار دادن سر خود بالا تر از بدنتان می باشد. برای این منظور بهتر است از دو بالش کوچک استفاده کنید و آن ها را به گونه ای زیر سر خود قرار دهید که باعث شود میان سر و قفسه سینه شما زاویه ای حدود 35 الی 40 درجه به وجود آید. شایان به ذکر است از آنجایی که فرد در زمان خوابیدن هیچ تسلطی بر روی حرکات خود ندارد بهتر است برای جلوگیری از غلت زدن در خوان و قرار گرفتن بر روی صورت در کناره های خود نیز دو عدد بالش قرار دهید.

توضیحات تکمیلی دکتر عرفانیان در رابطه با مدت زمان استراحت کردن بعد از عمل بینی و اینکه تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد

 

آیا امکان پاره شدن بخیه ها وجود دارد ؟

یکی از نگرانی های بیماران نسبت به بخیه ها این است که بخیه ها پاره شوند. در این باره باید بگویم بخیه های مورد استفاده برای انجام عمل جراحی به شکلی نیستند که به راحتی پاره شوند ، اما بهتر است برای جلوگیری از ایجاد فشار به ناحیه تحت درمان از فین کردن یا دستکاری کردن زخم ها و همچنین عطسه با دهان بسته تا حد بسیار زیادی خودداری کنید. تا زمان بهبودی زخم ، بینی را پاک نکنید و انگشت خود را وارد بینی نکنید.

بخیه های قابل جذب در داخل بینی تا چه زمانی باقی می مانند ؟

برخی از افراد فکر می کنند که بخیه های قابل جذب تنها برای چند ماه در داخل بینی باقی می مانند. اما این باور کاملا اشتباه است. این بخیه ها در نهایت بعد از گذشت 3 الی 4 هفته جذب می شوند و شما اثری از آن ها در داخل بینی خود مشاهده نمی کنید. بخیه های که جذبی هستند معمولا در پروسه بهبودی  و مراقبت های بعد از جراحی بینی باعث ایجاد اسکار و جای زخم در داخل بینی می شوند که به دلیل داخلی بودن برش ها چندان اهمیت زیادی ندارند.

جای بخیه ها بعد از جراحی بینی چقدر قابل مشاهده است ؟

باقی ماندن یا نماندن جای بخیه ها بعد از انجام رینوپلاستی به نحوه بخیه زدن برش ها توسط پزشک بستگی دارد. اگر پزشک بخیه ها را به طور منظم و با فاصله بسیار کمی قرار دهد ، بعد از انجام عمل جراحی هیچ اثری از آن ها قابل مشاهده نخواهد بود. به یاد داشته باشید که تکنیک مورد استفاده جراح در نتیجه جراحی حتی بخیه های استفاده شده در عمل زیبایی بینی بسیار تاثیر گذار و مهم می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی درباره کبودی و تورم  

کبودی و تورم مسئله دیگری هستند که باعث ایجاد نگرانی در بیمار می شود. در این خصوص باید بگویم که تورم و کبودی بعد از عمل در نواحی اطراف بینی و زیر چشم ها مسئله ای طبیعی و نرمال می باشد که شما نباید به خاطر آن دچار استرس یا ناراحتی خاصی شوید. بهتر است بدانید که اغلب در روز های دوم یا بعد تر از آن ، تورم و کبودی افزایش پیدا می کند و وضعیت بد تری را به وجود خواهد آورد. پس از آن به طور پیوسته به صورت خود به خود بهبود می یابد. میزان کبودی که به وجود می آید در هر فرد متفاوت می باشد. به عنوان مثال بیشتر تورم در اطراف چشم اتفاق می افتد اما کبودی در اغلب موارد ممکن است بر روی گونه ها و زیر چشم ها مشاهده شود. اگر تنها سپتوم یا نوک بینی شما عمل شود ، معمولا انتظار می رود تا کبودی جزئی در صورت به وجود آید. اما هر نوع تورم و کبودی همانطور که گفته شد ممکن است بعد از گذشت چند هفته از بین برود. شما برای این که این پروسه را سرعت بخشید و باعث شوید سریع تر فرم نهایی بینی شما نمایان شود. به عنوان مثال با استفاده از کمپرس سرد یا یخ می توانید به کاهش علائم به وجود آمده و درد حاصله از جراحی کمک کنید. بهتر است به یاد داشته باشید که برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی نباید کمپرس را به صورت مستقیم بر روی ناحیه کبود و متورم خود بگذارید. برای این کار بهتر است هر 5 دقیقه یک بار کمپرس را بر روی ناحیه تحت درمان قرار دهید و بردارید.

❔❓ سوال :

چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد ؟؟

پاسخ دکتر عرفانیان 👇

 

بعد از رینوپلاستی چی بخورم؟

همانطور که در طول مقاله اشاره شد بدن شما برای به دست آوردن انرژی خود به خواب و خوراک نیاز دارد. از همین رو مهم است بعد از عمل جراحی چه مواد خوراکی را مصرف کنید و از کدام یک از آن ها خودداری کنید. از طرفی نیز به یاد داشته باشید به دلیل آسیب دیدن استخوان و غضروف های بینی شما قادر به جویدن مواد سفت یا باز کردن بیش از اندازه دهان خود نخواهید بود. با این تفاوت در میابیم که به طور کل شما باید در این روز های ابتدایی از غذا های نرم و آبکی مانند آش ، سوپ ، پوره و غیره استفاده کنید. بهتر است بدانید که رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی در خصوص رژیم غذایی در روند بهبودی تاثیر بسیار زیادی دارد. به طور مثال استفاده از نمک در دوران نقاهت باعث تورم بیشتر بینی می شود.

بهتر است بدانید که در طول 7 روز ابتدایی عمل زیبایی بینی به عنوان بخشی از اقدامات مراقبتی بعد از عمل بینی باید از خوردن غذا های تند ، پر نمک و داغ اجتناب کنید. چرا که غذاهای تند می توانند میزان تولید مخاط را در اطراف بینی افزایش دهند و در نهایت باعث انسداد بینی شده و در اطراف یا داخل سوراخ های آن پوسته های به وجود آورد. سعی کنید در طول این زمان غذاهای را میل کنید که جویدن آن ها راحت تر باشد و نیازی به باز و بسته شدن بیش از حد دهان نداشته باشند. غذاهایی از قبیل ماهی ها ، مرغ و پاستا از جمله غذاهایی هستند که جویدن آن ها آسان بوده و به مواد انرژی بخش و ضروری بدن شما را تامین می کند. همانطور که اشاره شد نباید در این دوران از مواد غذایی یا کار های که باعث باز و بسته شدن بیش از اندازه دهان می شود استفاده کرده یا انجام دهید. به همین منظور بهتر است از خوردن غذاهایی مانند استیک که به جویدن زیاد نیاز دارند خودداری کنید. همچنین جویدن آدامس نیز در طول این هفت روز ممنوع می باشد.

طبق گفته های بهترین دکتر بینی مشهد ، برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی و به دست آوردن سلامتی خود ، تلاش کنید تا هر روز حداقل دو لیتر آب بنوشید. دمای نوشیدنی مصرفی نیز با دمای اتاق برابر باشد. در طول 72 ساعت اول بعد از راینوپلاستی بهتر است از نوشیدن چای ، قهوه یا حتی آب داغ اجتناب کنید. نوشیدنی های که داغ و پر حرارت باشند موجب تحریک سینوس ها و تولید مخاط بیشتر بینی شده و در نهایت ممکن است خونریزی را با خود به همراه داشته باشد. بهتر است در طول 3 روز ابتدایی این نوع نوشیدنی ها را هم دمای اتاق کنید و سپس آن را مصرف نمایید. امیدواریم با رعایت این نکات و توجه به آن ها سریع تر بهبودی خود را کسب کنید و نتایج خارق العاده ای که جراح بینی برای شما به ارمغان آورده است را مشاهده فرمایید.

 

دوش گرفتن بعد از جراحی بینی - دکتر عرفانیان

 

دوش گرفتن و رعایت بهداشت شخصی بعد از جراحی زیبایی بینی

یکی از مهم ترین سوالاتی که در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی مطرح می شود و می تواند مسئله جدی ای محسوب گردد دوش گرفتن بعد از جراحی می باشد. زود ترین زمان برای دوش گرفتن بعد از ظهر روز بعد از عمل شما می باشد. اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که نیاز است برای اینکه به بینی آسیب جدی وارد نشود رعایت گردد.

 به عنوان مثال شما باید این مورد را به یاد داشته باشید که در زمان استحمام نباید اجازه دهید تا اسپلینت بینی خیس شود. به همین منظور از شستشوی صورت خود تا زمانی که اسپلینت بر روی بینی تان قرار دارد باید اجتناب کنید.  از همین رو برای تمیز کردن بدن خود بهتر است از دوش دستی استفاده کنید. کل بدن خود را بشوید اما مراقبت باشید تا سر خود را خم نکنید و آب با صورتتان تماس پیدا نکند.

 دمای آب مورد استفاده باید ولرم باشد. نفس کشیدن در محیطی که بخار دارد یا دمای آن بالا است می تواند باعث بروز خونریزی و باز شدن برش های داخلی بینی شود.

زمانی که می خواهید مو های سر خود را بشویید ، سرتان را به سمت عقب ببرید و از شخصی بخواهید تا مو های شما را از سمت پشت بشوید. به عبارتی دیگر از تکنیک آرایشگر ها برای شستشو مو های خود استفاده کنید. به این ترتیب می توانید از خیس شدن گچ بینی و شل شدن آن جلوگیری نماید.

مورد دیگری که باید در زمان رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی مخصوص دوش گرفتن و استحمام به آن توجه کنید. این است که برای تمیز کردن صورت بهتر است از دستمال های مرطوب استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید باز هم باید کاری کنید که گچ بینی شما خشک بماند. برای تمیز کردن پوست خود می توانید از اسفنج های مخصوص نیز در طول 5 الی 7 روز اول بعد از عمل استفاده کنید.

 

پیاده روی بعد از عمل بینی - دکتر عرفانیان

 

5 نکته مهم در خصوص راه رفتن بعد از عمل بینی

پس از انجام عمل زیبایی بینی ، ممکن است در خصوص بازگشت به روال معمول راه رفتن برای رسیدن به محل کار یا انجام امور روزمره یا حتی از سر گیری تمرینات ورزشی خود مانند پیاده روی ، دویدن و غیره دچار نگرانی های مختلفی شوید. در خصوص تمرینات ورزشی و زمان بازگشت به روال عادی در مقاله مربوط به ورزش بعد از جراحی بینی توضیحات کاملی ارائه شده است که شما عزیزان می توانید از آن بهره ببرید و در صورت داشتن سوال خاصی در قسمت دیدگاه از دکتر عرفانیان بپرسید.

 اما در خصوص راه رفتن بعد از رینوپلاستی باید بدانید که اگر هدفتان تنها پیاده روی ساده و آهسته باشد و قصد دویدن و انجام نرمش های روزانه را نداشته باشید ، مشکل خاصی به وجود نمی آید ؛ مگر اینکه شما نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. شروع پیاده روی در دوران نقاهت و رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، نباید در ابتدا در مسافت های طولانی و با سرعت بالا انجام شود.
  2. در زمان راه رفتن نباید به هیچ عنوان سر خود را به سمت پایین خم کنید. برای برداشتن هر نوع جسمی و حتی بستن بند کفش ها نیز نیاز است تا بر روی زانو خود قرار بگیرید و از خم کردن سر خود به سمت جلو اجتناب کنید. چرا که پایین نگه داشتن سر باعث می شود تا فشار بیشتری به بافت های تازه جراحی شده وارد شود که این مسئله خود می تواند بر روی نتایج تاثیرات منفی را بگذارد و باعث شود بیمار به عوارض جانبی مانند خونریزی بینی و غیره دچار شود.
  3. در زمان راه رفتن بهتر است مستقیم به رو به رو نگاه کنید.
  4. در مسیر های خلوت حرکت کنید تا از قرار گرفتن در معرض آسیب و هر نوع صدمه ای در امان باشید.
  5. هنگام راه رفتن وزنه یا هر نوع جسم سخت و سنگینی را با خود حمل نکنید.

بهتر است به یاد داشته باشید که هر نوع فعالیتی که انجام می شود ، بر روی بدن یک تاثیر سیستماتیک دارد. از همین رو کل بدن بعد از هر نوع عمل جراحی از جمله رینوپلاستی نیاز به بهبودی دارد. اگر راه رفتن بعد از عمل بینی و بدون رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی انجام شود می تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. چرا که ورزش کردن یا حتی پیاده روی ساده می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و شما را در معرض مشکلاتی همچون التهاب ، تورم بینی ، باز شدن مجدد برش ها ، بدتر شدن جای زخم ها و عفونت های شدید قرار دهد.

هر نوع آسیب یا جراحتی که به بینی بعد از انجام عمل جراحی وارد شود می تواند به شدت نتایج را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث شود تا بیمار به جراحی ترمیمی بینی نیاز پیدا کند.

 

عینک زدن بعد از جراحی بینی

 

عینک نزنید !!

عینک آفتابی ، عینک مطالعه ، عینک طبی و هر چیزی که بر روی بینی قرار می گیرد و می تواند به آن فشار وارد کند یا باعث ایجاد فرورفتگی شود نباید استفاده شود. چرا که در این صورت به دلیل ایجاد دفرمی در بینی شما نیاز به جراحی ترمیمی بینی پیدا خواهید کرد. خیالتان راحت و آسوده باشد جراح زیبایی بینی در صورت اطمینان از رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، بهبود کامل بینی و محکم شدن استخوان ها ، اجازه عینک زدن را به شما می دهد. اما تا پیش از اجازه او بهتر است از این وسیله استفاده نکنید. در ضمن در مواقع ضروری که نیاز شدیدی به استفاده از عینک دارید می توانید از لنز های تماسی به جای عینک استفاده کنید. در صورتی که تمایل به استفاده از لنز ها ندارید نیز می توانید از عینک های که دارای قاب سبک هستند استفاده کنید. اسپلینتی که بعد از جراحی زیبایی بینی بر روی بینی شما قرار می گیرد را نیز می توانید در هفته ابتدایی بعد از عمل به عنوان یک تکیه گاه عینک در موارد ضروری حساب کنید.

از نور خورشید دوری کنید !!

بعد از انجام عمل رینوپلاستی بینی و پوست ناحیه تحت درمان کمی حساس خواهد شد از همین رو نباید بعد از درمان در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. توصیه می شود نه تنها در هفته های ابتدایی بلکه در ماه های بعد از عمل نیز از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید خودداری کنید. چرا که آفتاب بیش از اندازه می تواند باعث ایجاد تیرگی روی هر زخم شود و تورم را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.
به منظور رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی توصیه می شود برای بیرون رفتن حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید کرم های که سطح محافظتی آن ها بالا تر از 30 باشد.

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

بعد از عمل کردن بینی ، ممکن است حرف زدن یا سخن گفتن دشواری‌ هایی را به همراه داشته باشد که باعث ایجاد نگرانی در فرد زیباجو شود. این مسئله در واقع به دلیل وجود تورم و التهاب در محل عمل بینی است. البته ، این عوارض معمولاً موقتی هستند و معمولاً در طی چند روز تا چند هفته بهبود می ‌یابند. در ادامه چند نکته را در خصوص حرف زدن بعد از عمل بینی به شما ارائه خواهیم داد:

  • استراحت صدا: تلاش کنید برای چند روز از حرف زدن زیاد و بلند خودداری کنید. صداهای بلند و تند ممکن است به التهاب بیشتر منجر شوند. به جای حرف زدن ، می ‌توانید از راه‌ های دیگر برای ارتباط برقرار کردن از نوشتن یا پیام ‌رسان‌ ها استفاده کنید.
  • رعایت دستورات پزشک : هرگز اصلاً نباید نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی و دستورات پزشک را نادیده بگیرید. زمانی که به شما توصیه می ‌شود حرف زدن یا استفاده از بخش‌ های منتهی به بینی خود را محدود کنید، باید به طور محدود حرف بزنید و از استراحت کافی برخوردار شوید.
  • مراقبت از تنفس: استفاده از بخار آب یا جوانه گندم می ‌تواند به جدا شدن ترشحات راحت ‌تر بینی کمک کند ، این کار می ‌تواند در برطرف کردن احتمال دشواری در تنفس به خاطر تورم و بسته شدن مجاری هوا کمک کند.
  • مراقبت از خشکی محیط: اطمینان حاصل کنید که محیط اطراف شما به طور کامل مرطوب است. استفاده از یک مرطوب کننده هوا راهی خوب برای کنترل رطوبت هوا است. حفظ رطوبت محیطی می‌ تواند از خشک شدن بینی و ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

در مجموع، بهتر است برای برطرف شدن عوارض حرف زدن پس از عمل بینی ، نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی ذکر شده را به یاد داشته باشید و سعی کنید به تمامی آن ها عمل کنید تا نتایج مطلوب را به دست آورید.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها