بیهوشی در عمل بینی

یکی از سوالاتی که متقاضیان جراحی بینی در مشهد از پزشکان خود می پرسند و اکثر آن ها در این رابطه دچار ترس و نگرانی می شوند ، این است که در طول روند درمان و همچنین جراحی آیا به صورت کامل بیهوش هستند یا روش دیگری نیز به عنوان جایگزین وجود دارد؟ باید در این خصوص گفت ، عمل بینی نیز مانند سایر عمل های زیبایی و درمانی در زمان انجام به دلیل استفاده از تیغ و ایجاد برش بر روی پوست ، نیاز به استفاده از روش های مختلفی برای کاهش درد و بی حس کردن بیمار دارد تا بیمار در حین عمل متوجه تغییراتی که بر روی او به وجود می آید نشود. عمل زیبایی بینی را می توان در عمق های مختلف بیهوشی مانند بی حسی موضعی ، آرام بخش داخل وریدی یا همان بیهوشی گرگ و میش و بیهوشی عمومی انجام داد. هر یک از این تکنیک ها بیهوشی در عمل بینی مزایا و معایب خاص خود را دارند و از نظر هزینه ، میزان آگاهی بیمار ، ایمانی و عوارض داروی بیهوشی در جراحی بینی با یک دیگر تفاوت های دارند. برای اینکه با انواع بیهوشی های مورد استفاده در حین انجام رینوپلاستی آشنا شوید ، دکتر داریوش عرفانیان یکی از بهترین و متبحر ترین جراحان بینی مشهد ، توضیحاتی را در این خصوص بیان کرده اند که مطمئنا برای شما مفید خواهد بود و می تواند کمک بسیار زیادی به تعیین روش مناسب بیهوشی در عمل بینی کند.

 

بیهوشی در عمل بینی - دکتر عرفانیان

 

انواع بیهوشی در عمل بینی ؟؟

از آنجایی که جراحی بینی یک پروسه زیبایی انتخابی و غیر اورژانسی می باشد ، در اکثر مواقع ، بهترین جراح بینی مشهد ،  آزمایشاتی را قبل از عمل برای تعیین روش مناسب بیهوشی در جراحی بینی تجویز می کند. اما به هر حال انتخاب بهترین روش بیهوشی در جراحی بینی بسیار مهم می باشد. جراحی زیبایی بینی با توجه به اینکه جراحی شما چقدر پیچیده و زمان بر خواهد بود و همچنین نظر مستقیم پزشک با انواع روش های بیهوشی انجام می پذیرد.

بیهوشی از نوع آرام بخش داخل وریدی

یکی از روش های بیهوشی در عمل بینی ، استفاده از آرام بخش داخل وریدی است که با عمل بینی بدون بیهوشی نیز شناخته می شود. این نوع بیهوشی معمولا به صورت سرپایی انجام می پذیرد و برای استفاده از آن پزشک دارو های مورد نیاز را به داخل بافت های بینی تزریق می کند. با وارد شدن دارو های بیهوشی به داخل بدن ، شما نمی خوابید ، اما سطح هوشیاری شما کاهش پیدا می کند و بدنتان در حالت گیجی و سستی قرار خواهد گرفت و در طول پروسه درمان دردی را احساس نخواهید کرد.

  • مزایا

مطمئنا این روش بیهوشی در عمل بینی از مزایای خاصی و مطلوبی برخوردار است که پزشکان آن را تایید کرده اند و افراد بسیار زیادی تمایل به استفاده از آن برای رینوپلاستی خود دارند. از میان مزایای بسیار زیاد این نوع بیهوشی می توان به عدم بیهوشی عمومی و نیاز به لوله گذاری که با تهوع و استفراغ بعد از عمل همراه است و کاهش زمان بهبودی بعد از بیهوشی ، کاهش خونریزی در طول عمل زیبایی بینی و غیره اشاره کرد.

  • معایب

شاید شنیده باشید که هر عکسی یک عملی را با خود به دنبال دارد ، این ضرب المثل در این جا نیز کاربرد دارد. با وجود اینکه آرام بخش داخل وریدی مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارد ، اما می توانند مشکلاتی را نیز به وجود آورد. از جمله معایبی که می توان برای این نوع بیهوشی در عمل بینی نام برد عبارت اند از : نیاز به کمک گرفتن از متخصص بیهوشی ، احتمال بروز آسپیراسیون مایع به داخل ریه و افزایش هزینه های درمانی .  

بیهوشی عمومی در جراحی بینی

روش دیگری که در عمل زیبایی بینی برای بیهوشی در نظر گرفته می شود ، بیهوشی عمومی می باشد. در این تکنیک شما کاملا بیهوش خواهید شد و به خواب عمیقی خواهید رفت و هیچ چیزی را در خصوص تغییراتی که پزشک بر رو بینی شما به وجود خواهد آورد ، متوجه نخواهید شد. بیهوشی عمومی معمولا با استنشاق داروی بیهوشی از طریق یک لوله کوچک که در رگ دست ، گردن یا قفسه سینه قرار دارد ، انجام می پذیرد. بیهوشی عمومی نیاز به یک لوله تنفسی دارد که این مسئله خود می تواند یکی از مواردی باشد که بیمار را بعد از درمان آزرده خاطر می سازد.

مزایا :
  • بدون احساس درد و حس کردن فرایند جراحی
  • نظارت بر سیستم های بدن توسط متخصص بیهوشی در عمل بینی
  • محافظت از راه تنفسی و ریه ها توسط لوله تنفسی
معایب :
  • تهاجمی ترین روش بیهوشی است.
  • در حین انجام آن بیمار قادر به صحبت کردن نخواهد بود.
  • بعد از بهوش آمدن ، بیمار با عوارضی از جمله تهوع و استفراغ که اثرات ناشی از بیهوشی عمومی هستند رو به رو می شود.
  • عوارض ریوی به دنبال دارد.
  • نیاز به زمان طولانی برای به دست اوردن هوشیاری کامل بعد از بیهوشی و گاهی اوقات احساس خستگی طولانی مدت.
  • خونریزی بیشتر در طول عمل جراحی

عوارض استفاده از بیهوشی در عمل بینی

تا اینجای مقاله با معایب روش های مختلف بیهوشی در جراحی بینی آشنا شدید. موارد زیر نیز به طور کلی به عنوان عوارض بیهوشی بعد از رینوپلاستی شناخته می شود که داشتن آگاهی کافی در خصوص آن می تواند تا حدودی ترس و نگرانی شما را کاهش دهد و باعث شود انتخاب درستی را داشته باشید. بهتر است بدانید استفاده از دارو های بیهوشی و بی حسی برای انجام عمل های جراحی الزامی می باشند و با مدد علم و دانش عوارض جدی و جبران ناپذیری را با خود به دنبال ندارند. عوارضی که در ادامه بیان خواهیم کرد کوتاه مدت می باشند و بعد از گذشت حدودا یک الی دو روز بهبود پیدا خواهند کرد.

  • احساس تهوع و استفراغ در طول 24 سال اولیه بعد از عمل زیبایی بینی
  • داشتن سرگیجه ، ضعف و سردرد
  • گرفتگی صدا ، خشکی گلو و گلو درد
  • لرزش و احساس سرمای شدید در بدن
  • درد عضلانی در شانه ها ، قفسه سینه که ممکن است بیش از 2 الی 3 روز طول بکشد.
  • احتمال کبودی و خارش بدن
  • بروز اختلال در دفع ادرار

آیا بیهوشی در عمل بینی خطرناک است؟

خطر در هر زمینه ای وجود دارد ، شما حتی اگر بخواهید لباسی بدوزید یا غذایی درست کنید ، این احتمال وجود دارد تا آسیبی به خودتان بزنید. اما این احتمالات بسیار پایین و جزئی هستند و در صورت اتفاق افتادن نیز مشکلی جدی برای شما به وجود نمی آورند. در خصوص بیهوشی نیز همین طور است. انجام بیهوشی در جراحی بینی یا دیگر پروسه های درمانی همواره با خطر همراه است اما میزان بسیار کم می باشد و عوارض جدی و جبران ناپذیری مانند مرگ را همراه ندارد. چرا که عموما متقاضیان جراحی زیبایی بینی در بازه سنی مناسبی هستند که از هیچ نوع بیماری زمینه ای برخوردار نمی باشند. در صورتی که بیمار نیز دارای حساسیت یا مشکل خاصی باشد نیز باید پیش از انجام جراحی با پزشک و متخصص بیهوشی خود صحبت کند یا راهکار مناسبی ارائه شود. پس به طور کلی می توان گفت بیهوشی در عمل بینی خطرناک نبوده و فرد می تواند با اطمینان خاطر پروسه درمان خود را طی کند.

علت به هوش نیامدن بیمار بعد از عمل بینی

گاها ممکن است بیمار بعد از جراحی زیبایی بینی مدت زمان طولانی را در اتاق ریکاوری قرار بگیرد. تاخیر در هوشیاری بیمار ، در اغلب موارد دارو های بیهوشی است و جای نگرانی ندارد. برخی اختلالات متابولیک و بیماری های زمینه ای نیز ممکن است باعث ایجاد تاخیر در بازگشت هوشیاری شما شود. فشار خون بالا ، کم کاری تیروئید ، بیماری های کبدی و غیره  حساسیت به دارو های بیهوشی نیز می تواند علت به هوش نیامدن باشند. البته جای نگرانی ندارد چرا که در طول زمان ریکاوری پزشکان و متخصصان شما را زیر نظر دارند و مراقب شما هستند پس بیهوشی در عمل بینی نگرانی ندارد. برای جلوگیری از بروز این نوع مشکل کافی است پیش از انجام رینوپلاستی در خصوص شرایط بدنی ، بیماری ها و احتمال بروز آلرژی به دارو با پزشک خود صحبت نمایید و پیشگیری های لازم را انجام دهید.

پروسه بیهوشی چقدر طول می کشد؟

بیهوش کردن بیمار توسط متخصص بیهوشی دقیقا پیش از انجام عمل جراحی شروع می شود. بسته به نوع جراحی و پیچیدگی آن بین 1.5 الی 3 ساعت به طول می انجامد. در هر دو حالت بیهوشی و بی حسی موضعی با مواد آرام بخش ، بیمار هیچ گونه درد و ناراحتی را متوجه نخواهد شد.

مدیریت ترس از بیهوشی در عمل بینی

یکی از جملاتی که در میان اغلب متقاضیان جراحی زیبایی بینی شنیده می شود این است که من از بیهوشی می ترسم. از همین رو اغلب این افراد به دنبال پزشکی هستند که عمل جراحی را بدون بیهوشی و با بی حسی های موضعی انجام دهد. بخش عمده این ترس به عدم آگاهی کافی از فرایند بیهوشی در جراحی بینی وابسته است. جراح بینی در طول جلسه مشاوره ای که با بیمار خود دارد با تشریح فرایند بیهوشی و گزینه های متنوع آن سطح آگاهی بیمار را در این خصوص بالا خواهد برد. از همین رو می تواند به پشتوانه آگاهی علمی کسب شده در این خصوص به راحتی بر ترس از بیهوشی خود غلبه کند.

برای اینکه ترس از بیهوشی در جراحی بینی را از بین ببرید می توانید با متخصص بیهوشی خود نیز صحبت کنید. مطمئن باشید او توضیحات مفیدی را به شما ارائه خواهد داد. همچنین نکات مهمی را در این خصوص بیان خواهد کرد که شما با رعایت آن ها می توانید کمی استرس خود را کاهش دهید.

آیا نوع بینی بر روی انتخاب مقدار دوز تزریقی داروی بیهوشی تاثیر می گذارد؟

پیش از انجام جراحی پزشک شما و متخصص بیهوشی در خصوص میزان تغییرات و همچنین پیچیدگی عمل جراحی شما صحبت خواهند کرد و از این طریق متخصص بیهوشی بر اساس وضعیت جراحی میزان دوز تزریقی برای داروی بیهوشی را تعیین خواهد کرد.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها