پولیپ بینی

پولیپ بینی ، توده های بسیار نرم و بدون درد و غیر سرطانی هستند که در مخاط بینی و سینوس ها رشد می کنند. آن ها همانند اشک یا دانه های انگور آویزان بوده و به دلیل التهابات مزمن به وجود می آید و ممکن است همراه با علائمی مانند آسم ، عفونت های مکرر تنفسی ، حساسیت یا برخی از اختلالات ایمنی همراه باشد. پولیپ های کوچک ممکن است علائمی را برای شما به وجود نیاورند و از همین رو شما متوجه وجود آن ها نشوید ، اما اگر آن ها رشد کنند و بزرگتر شوند یا به تعداد آن ها اضافه شود ، می تواند راه بینی شما را مسدود کند یا منجر به مشکلات تنفسی ، از دست دادن حس بویایی و عفونت های پی در پی شود. از آنجایی که این عارضه می تواند بر روی تمامی افراد تاثیر بگذارد و در هر بازه سنی برای هر شخصی به وجود آید ، دکتر داریوش عرفانیان یکی از بهترین و مجرب ترین جراحان بینی مشهد در این خصوص توضیحاتی را بیان نموده اند که خواندن آن باعث می شود تا شما با انجام راهکار های درمانی مناسب ، از ابتلا به آن ها و عود کردن آن ها جلوگیری کنید. پس اگر می خواهید با انجام راهکار های خود مراقبتی از دچار شدن به پولیپ بینی جلوگیری کنید یا با روش های درمانی آن در مشهد و دیگر شهر های ایران آشنا شوید با ما همراه باشید.

شایع ترین سن پولیپ بینی

یکی از مهم ترین نگرانی های والدین این است که فرزندشان در دوران کودکی به پولیپ دماغ دچار شود ، اما باید بگویم که معمولا پولیپ در کودکان دیده نمی شود و در سنین بعد از 20 سالگی شیوع پیدا می کند. در صورتی که در کودکی وجود پولیپ در بینی تشخیص داده شود ، لازم است تا به لوزه سوم شک کنید یا شاخک های بینی را بررسی کنید. بزرگ شدن شاخک های بینی نیز باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود ، اما این دو با یک دیگر کاملا متفاوت هستند. حتی در صورتی که در سن پایین تر از ده سالگی ، در بچه ای پولیپ دیده شود ، حتما نیاز به بررسی های ژنتیک و بررسی های دقیق تر می باشد.

علائم وجود پولیپ

اکثر مبتلایان به پولیپ بینی از جمله کودکان دارای نشانه های همچون آبریزش بینی و عطسه هستند و حدود 75 درصد از کسانی که به آن دچار هستند از اختلالات بویایی رنج می برند. همچنین بسیاری از اشخاص خس خس سینه ، عفونت سینوس ها و یا حساسیت به دود ، بو ، گرد و غبار و غیره می باشند. برخی از علائم و نشانه ها مانند حساسیت شدید به آسپرین و واکنش به رنگ زرد نیز در معدود افراد مبتلا به پولیپ دیده می شود. به طور کلی ممکن است با مبتلا شدن به پولیپ دماغ از مشکلاتی مانند مسدود شدن بینی ، عطسه و سرفه ، آبریزش بینی ، درد در نواحی مختلف صورت به خصوص گونه ها و اطراف بینی ، احساس بو ، از دست دادن ذائقه ، خارش اطراف چشم ها ، ایجاد عفونت و غیره رنج ببرید. توجه داشته باشید که مشاهده هر نوع علائمی مانند افزایش درد ، تب ، قرمزی و ترشحات چرکی از بینی ، خطرناک بوده و بهتر است در صورت مشاهده آن ها سریعا به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مشهد مراجعه کنید.

نشانه های پولیپ بینی - دکتر عرفانیان

تشخیص پولیپ بینی

پس از مشاهده علائم فوق و مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی مشهد ، معمولا پزشک شما می تواند بر اساس پاسخ های شما به سوالات مرتبط با علائم و انجام معاینات عمومی و ساده بدن و بینی ، مشکل را تشخیص دهد. اما در کل پولیپ ها با کمک یک دستگاه روشنایی ساده نیز قابل مشاهده می باشند. از دیگر روش های تشخیصی که ممکن است پزشک شما برای تشخیص این عارضه استفاده کند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• آندوسکوپی سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس ها یکی از روش های درمانی و تشخیصی موثر می باشد که می تواند با استفاده از یک لوله باریک یا یک لنز بزرگنمایی یا دوربین کوچک به پزشک اجازه دهد تا داخل بینی را مشاهده و معاینه کند.

• تصویر برداری

تصاویر به دست آمده با توموپرافی کامپیوتری می تواند به پزشک شما کمک کند تا اندازه و محل پولیپ بینی را در نواحی عمیق تر مانند سینوس ها مشخص کند و میزان تورم و التهاب آن ها را ارزیابی کند. این تصاویر همچنین ممکن است پزشک شما را قادر سازد تا سایر انسداد های احتمالی در حفره بینی شما ، مانند ناهنجاری های ساختاری یا نوع دیگری از رشد سرطانی یا غیر سرطانی را رد کند.

• تست آلرژی

ممکن است پزشک شما برای تعین اینکه آلرژی به التهابات مزمن شما کمک می کند یا خیر ، از شما آزمایشات پوستی متفاوتی را دریافت می کند. برای اینکار یک خراش کوچک بر روی پوست شما به وجود آورده و مقدار کمی از قطره های ایجاد کننده آلرژی را  به پوست ساعد یا قسمت تحتانی کمر شما وارد می کند. پس از آن بهترین دکتر پولیپ بینی مشهد پوستتان را از نظر واکنش های آلرژیک مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. اگر آزمایش پوستی انجام نشود ، ممکن است پزشک آزمایش خونی را تجویز کند که آنتی بادی های خاص به آلرژن های مختلف را نشان می دهد.

• آزمایش فیبروز کیستیک

اگر کودکی دارید که به پولیپ بینی مبتلا است ، پزشک ممکن است برای او آزمایش فیبروز کیستیک را تجویز کند. یک بیماری ارثی که بر روی غدد تولید کننده مخاط ، اشک ، عرق ، بزاق و گوارش اثر می گذارد. تست تشخیصی استاندارد برای فیبروزکیستیک یک تست عرق غیر تهاجمی است که با استفاده از آن تعیین می شود که آیا عرق فرزند شما شور تر از عرق افراد دیگر است یا خیر؟

درمان پولیپ بینی در مشهد - دکتر عرفانیان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید !!

اگر علائم گفته شده را احساس کردید و این علائم بیش از 10 روز طول کشید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی مشابه یک دیگر هستند پس اگر نشانه های گفته شده را احساس کردید یا علائم زیر را نیز همراه آن ها مشاهده کردید بهتر است سریعا به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مشهد مراجعه کنید.

• مشکل جدی در تنفس
  • وخیم تر شدن علائم
  • دوبینی ، کاهش بینایی یا توانایی محدود در حرکت دادن چشم ها
  • تورم شدید در نواحی اطراف چشم
  • سردرد همراه با تب بالا یا عدم توانایی تکان سر به سمت جلو

جلوگیری از ابتلا به پولیپ

ممکن است بتوانید با راهکار های زیر به کاهش احتمال ابتلا به پولیپ بینی یا عود مجدد آن بعد از درمان به خود کمک کنید:

• در صورت ابتلا به آلرژی یا آسم ، مشکل خود را مدیریت کنید. توصیه های درمانی پزشک خود را دنبال کنید. اگر علائم شما به خوبی کنترل نشده ، در مورد تغییر برنامه درمانی با پزشک خود صحبت کنید.
  • از مواد تحریک کننده بینی دوری کنید. تا حد امکان توصیه می شود از تنفس مواد موجود در هوا مانند دود سیگار و تنباکو ، دود های شیمیایی ، گرد و غبار و بقایای ریز که احتمالا باعث متورم شدن بافت های بینی یا ایجاد سوزش در بینی و سینوس ها شود ، خودداری کنید.
  • بهداشت خود را رعایت کنید و پیش از دست زدن به صورت و بدن خود دستانتان را بشویید. این یکی از بهترین و موثر ترین راه های محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی است که می تواند موجب التهاب معابر بینی و سینوس ها و در نتیجه ایجاد پولیپ بینی شود.