چسب زدن به بینی بعد از جراحی

یکی از مهم ترین موارد مراقبتی بعد از جراحی بینی در مشهد  چسب زدن بینی است. مانند بسیاری از موارد دیگر در این رابطه نیز میان جراحان بینی اختلاف نظر های وجود دارد که همین مسئله باعث می شود ، توصیه های پزشک و نحوه آموزش او در اولویت قرار گیرد و پس از آن مقالاتی که پزشکان در سایت های خود انتشار داده اند منبع اطلاعات خوبی برای یادگیری می باشد. در طول این مقاله از سایت دکتر داریوش عرفانیان بهترین جراح و متخصص جراحی های زیبایی و درمانی بینی مشهد ، قرار است در رابطه با آموزش چسب زدن به بینی بعد از جراحی ، مزایا و تاثیرات آن بر روی نتیجه جراحی توضیحاتی را بیان کنیم که مطالعه آن باعث خواهد شد شما از اهمیت این موضوع آگاه شوید و در انجام آن کوتاهی نکنید. لازم به ذکر است چنانچه جراح انتخابی بینی شما دکتر عرفانیان نمی باشند بهتر است در رابطه با نحوه چسب زدن به دماغتان خودتان از او کمک بخواهید.

 

چسب زدن به بینی

 

چرا به بینی چسب بزنیم؟

به زبان ساده و خلاصه باید بیان کنیم که چسب زدن به بینی بعد از جراحی مانند یک آتل برای بینی که به تازگی جراحی شده است ، عمل می کند و می تواند از اسکلت بینی تا زمان جوش خوردن آن و به دست آوردن استحکام کافی مراقبت نماید. به عبارتی دیگر این امر می تواند نقش کمکی برای فرم گرفتن و شکل دادن به بینی که مدت کمی از عمل جراحی اش می گذرد ، داشته باشد. یکی دیگر از عملکرد های چسب های مخصوص بینی نیز این است که با کمک آن می توان به کاهش تورم به وجود آمده بر روی بینی کمک کرد و باعث شد تا سریع تر بهبودی حاصل شود و شما نتیجه جراحی را مشاهده کنید. بهتر است بدانید که استفاده از چسب مخصوص بینی جراحی شده خصوصا در هفته های ابتدایی که میزان تورم بسیار شدید است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. از سوی دیگر می توان به این مورد نیز اشاره کرد که چسب روی بینی مانند یک علامت هشدار عمل کرده و به دیگران نشان می دهد که این بینی آسیب دیده و به تازگی تحت عمل زیبایی یا درمانی بینی قرار گرفته است و باید در زمان رو به رو شدن با این دسته از افراد مراقب باشند تا ضربه ناخواسته ای به بینی وارد نشود. همچنین به خود بیمار نیز یادآوری می کند که باید از موقعیت هایی که احتمال ایجاد ضربه به بینی وجود دارد مانند شوخی کردن ، ضربه زدن و غیره پرهیز کند. شایان به ذکر است که برخی ها بر این باور هستند که چسب زدن به بینی بعد از جراحی به جز موارد ذکر شده دارای مزیت دیگری است. به عنوان مثال استفاده از چسب می تواند در طی روز ها و هفته های ابتدایی بعد از عمل که بینی به شدت متورم ، کبود و گاهی دارای منظره زشت و ترسناکی است را بپوشاند و از ایجاد استرس و اضطراب بیهوده در بیماران نا آگاه کم کند. تمامی این موارد باعث می شود تا هر چند که شما تمایلی به استفاده از چسب نداشته باشید از آن استفاده کنید و مراقبت بینی خود باشید. چسب زدن بینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده ، از همین رو توصیه می گردد در این مورد فراموش کار نباشید.

اگه می خوای بدونی چسب زدن به بینی چقدر به فردهی بینی کمک می کنه ویدیو زیر رو از دست نده !!!

 

تا چه مدت بعد از عمل بینی باید چسب زد

لازم به ذکر است بیماران و خانواده های گرامی افرادی که بینی خود را عمل کرده اند به دلیل اینکه پیش از جراحی و در جلسات مشاوره آموزش های لازم را دریافت کرده اند و نسبت به جزئیات روند های ترمیمی بعد از عمل اطلاعات کافی و مهمی دارند ، با مشاهده نتایج بینی عمل شده بلافاصله بعد از برداشتن اسپلینت دچار نگرانی و ترس و استرس نمی شوند. زیرا می دانند که بینی در هفته های ابتدایی بعد از رینوپلاستی باید دچار تورم و التهاب شود و این تورم نشانه خوبی از سوی بدن او برای شروع روند بهبودی و ترمیم می باشد و برای مشاهده نتایج تقریبی حداقل یک الی دو ماه و برای مشاهده نتایج نهایی حداقل باید یک سال صبر کنند. همچنین می دانند که بعد از گذشت این مدت زمان نیز ممکن است بنا بر دلایل مختلفی مانند قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تابش نور خورشید و حرارت دچار تورم شوند که با رعایت نکات مراقبتی و استفاده از چسب بینی به راحتی می توانند آن را از بین ببرند. مدت زمانی که نیاز است بیمار به طور مرتب چسب زدن به بینی بعد از جراحی را ادامه دهد ، به عوامل متعددی بستگی دارد و این زمان از یک شخص به شخص دیگر متفاوت می باشد. اما به طور معمول 2 الی 3 ماه زمان نیاز است. اما به عنوان مثال ممکن است در یک بینی استخوانی با حداقل تورم ، این مدت یک ماه باشد و در بینی های گوشتی که از پوستی ضخیم برخوردار هستند این تورم شدید تر و طولانی تر باشد و حداقل به 4 ماه زمان نیاز داشته باشد تا نتایج موقتی نمایان شود. همچنین ممکن است برخی از بیماران بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی تنها به چسب زدن در زمان خواب نیاز داشته باشند.

چرا بعد از برداشتن چسب بینی ورم می کند ؟

برخی از مراجعه کنندگان بعد از بازکردن چسب روی بینی خود متوجه ورم بینی خود می شوند. یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایل ورم بینی بعد از برداشتن چسب ، حساسیت به چسب استفاده شده بعد از انجام راینوپلاستی می باشد. بسیاری از انواع بانداژ ها چسب هایی دارند که به پوست بینی شما می چسبند و زخم ها را پوشش می دهند. اما ممکن است شما به عنوان یک زیباجو که بینی خود را عمل کرده است به مواد موجود در این نوع چسب ها حساسیت داشته باشید. همچنین ممکن است به شتاب دهنده های لاتکس یا لاستیکی موجود در خود باند نیز حساسیت داشته باشید. آلرژی به باند های چسبنده ممکن است برای برخی از افراد آزار دهنده باشد ، اما گزینه های جایگزینی نیز وجود دارد که افراد می توانند از آن برای چسب زدن به بینی خود استفاده کنند. بنابراین نیاز است پیش از انجام هر نوع اقدامی به یاد داشته باشید برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی بهتر است به صورت حضوری به بهترین جراح بینی تهران مراجعه کنید.
به یاد داشته باشید ورم بینی بعد از برداشتن چسب تنها یکی از علائم حساسیت می باشد. اگر به باند های چسب حساسیت دارید ، اغلب بدنتان به آکریلات و متاکریلات واکنش نشان میدهد. اینها مواد شیمیایی هستند که معمولا در چسب های نواری برای ایجاد چسبندگی زیاد استفاده می شود. در صورتی که بعد از برداشتن چسب ورم بینی شما افزایش پیدا کرد و نشانه هایی مانند سرخی ، خارش ، التهاب ، پوست ترک خورده و پوسته پوسته شده ، تاول ، پوسته شدن روی بثورات یا تاول ها را مشاهده کردید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا وی بعد از معاینه شما راه درمانی موثر و درستی را پیشنهاد دهد.
توصیه می شود در صورت داشتن حساسیت و ایجاد خارش بعد از برداشتن چسب بینی هرگز به بینی خود دست نزنید.

آیا می توانیم خودمان به بینی چسب بزنیم؟

اغلب پزشکان به خصوص دکتر عرفانیان بهترین جراح بینی مشهد ، در دو هفته ابتدایی بعد از عمل به دلیل نا وارد بودن بیماران و نداشتن اطلاعات کافی اجازه نمی دهند که بیمار خودش اقدام به چسب زدن بینی کند. در طول این بازه زمانی خود پزشک و تیم مراقبتی بعد از عمل او ، به صورت عملی چسب زدن و سایر مراقبت ای مخصوص را به صورت حضوری به بیماران آموزش می دهند تا چنانچه بیمار از نظر ترمیم بافت بینی شرایط مناسب را داشته باشد و مراحل چسب زدن به بینی بعد از جراحی را به خوبی یاد گرفته باشد ، خود به تنهایی در منزل این پروسه را انجام دهد. بنابراین در دو هفته ابتدایی پس از عمل حتما باید در دسترس پزشک خود باشید تا در این زمان طلایی ترمیم ، تحت نظر مستقیم بهترین جراح بینی مشهد باشید تا وی بر چگونگی روند ترمیم و مرحله بهبودی شما نظارت داشته باشد و هر گونه اقدام لازم برای رسیدن به بهترین کیفیت مراقبتی اجرا نماید. از هفته سوم که زمان طلایی طی شد و پزشک اطمینان یافت که بیمار به درستی می تواند به بینی خود چسب بزند اجازه دارد دیگر برای انجام این پروسه به پزشک مراجعه نکند.

توضیحات دکتر عرفانیان بهترین دکتر بینی مشهد در رابطه با زمان چسب زدن 👇

 

هر چند وقت یک بار چسب بینی را عوض کنیم؟

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که در دوران بهبودی بیماران از جراحان خود می پرسند این است که هر چند روز یک بار باید چسب بینی را عوض کرد و مجددا اقدام به چسب زدن بینی کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم اینکه چند روز یک بار این عمل را انجام دهید به جنس پوست شما بستگی دارد. در پوست های خشک و نازک ، معمولا یک روز در میان ، استحمام ، شستشوی صورت و همچنین تعویض چسب به بیماران توصیه می گردد و در پوست های چرب و ضخیم این زمان به هر روز تغییر پیدا می کند. در آموزش های مراقبتی برای برخی از بیماران ، به جز چسب زدن به بینی بعد از جراحی ، ماساژ یا اعمال فشار های موضعی انگشتی یا مانور های دیگر نیز گنجانده می شود. لازم به ذکر است که دستورات مراقبتی برای هر شخصی متفاوت بوده و به شرایط بینی او بستگی دارد و اگر برای هر بیمار لازم باشد ، خود پزشک شخصاً به او آموزش های لازم را می دهد. از همین رو نیاز نیست اگر می بینید دوستتان که همزمان با شما عمل بینی را انجام داده است نیاز به ماساژ بینی دارد شما هم این عمل را تکرار کنید یا به پزشک خود این مورد را گوش زد نمایید. شما باید از تقلید کردن و کپی برداری دستورات مراقبتی اجتناب نمایید و تنها از آموزش ها و دستورالعمل های که از سوی تیم مراقبتی و پزشکتان به شما صادر می شود ، پیروی کنید. اگر در هر موردی نیز نگرانی خاصی داشتید یا نامطمئن بودید بهتر است با پزشک خود تماس حاصل فرمایید و با او در زمینه مشکلات خود صحبت کنید. مراجعه کنندگان و زیباجویان عزیز باید بدانند که چسب زدن بینی ، جبران کننده نقص جراحی یا تنها شکل دهی به بینی نبوده و به هیچ عنوان نباید در زمان انجام این عمل از خودشان مدلی را خلق کنند یا حرکتی را حذف یا اضافه نمایند یا فشاری به بینی وارد کنند. چرا که انجام چنین اقداماتی حتی به صورت تصادفی و بی منظور می تواند اثرات منفی را به دنبال داشته باشد. از همین رو حتما سعی کنید تا مطابق با روشی که به شما آموزش داده می شود ، به بینی خود چسب بزنید.

آیا بد چسب زدن باعث کج شدن بینی می شود؟

چسب زدن به بینی بعد از جراحی به تنهایی با ایجاد فشار ملایم و کافی از ایجاد تورم بعد از عمل زیبایی بینی جلوگیری می کند و به سازگاری پوست با چارچوب جدید بینی کمک بسیار زیادی می کند. اما بر روی نتیجه کلی جراحی تاثیر آنچنانی ندارد. چسب زدن به دماغ شکل آن را تغییر نمی دهد و موضوعی تحت عنوان عوارض بد چسب زدن ، مسئله نگران کننده ای محسوب نمی گردد. البته بهتر است زمانی که پزشک طریقه صحیح چسب زدن را آموزش می دهد با دقت به آن توجه کنید تا این پروسه را به درستی اجرا کنید و مشکلی برایتان به وجود نیاید. همچنین در صورتی که احساس می کنید موردی را فراموش کرده اید یا آن را به درستی انجام نداده این و این مسئله ممکن است برایتان مشکل ساز باشد بهتر است از ویدیو های آموزشی پزشک خود استفاده کنید یا از او کمک بخواهید.

مزایای چسب زدن به بینی بعد از جراحی

استفاده از چسب بر روی بینی بعد از انجام عمل رینوپلاستی ، به کاهش میزان تورم به شدت کمک می کند و باعث می شود تا سرعت بهبودی نیز افزایش پیدا کند و نتیجه بهتر را به دست آید. فشار وارده به بینی تازه عمل شده ، می تواند به حفظ ساختار های بینی در موقعیت جدید خود کمک کرده و فرایند بهبودی را به شکل بهتری کنترل کند. در واقع می توانیم بگویم که فشاری که بر اثر چسباندن چسب بر روی بینی به این عضو وارد می شود ، باعث بیرون راندن تورم بافت ها شده و در نهایت افراد با کاهش تورم بینی رو به رو می شوند و می توانند به مرور فرم جدید بینی خود را مشاهده کنند. این روند در بیمارانی که پوست بینی آن ها کمی ضخیم تر می باشد ، تاثیر بهتری برجای خواهد گذاشت. در این نوع بینی ها ، پوست بینی در نشان دادن تغییرات و اصلاحات انجام شده در ساختار اسکلتی بینی نقش به سزایی را ایفا خواهد کرد.

نحوه تعویض چسب بینی

2 تا 3 هفته بعد از انجام عمل جراحی  ، بهتر است نوار چسب ها را هر 2 الی 3 روز تعویض کنید. عوض کردن چسب های بینی به اندازه استفاده آن ها از اهمیت والایی برخوردار است. با توجه به اینکه بینی شما حداقل تا 2 ماه بعد از انجام عمل جراحی در حال سپری کردن روند بهبود می باشد و پوست بسیار ظریف است ، نباید در زمان جدا کردن چسب ها ، فشار زیادی به بینی وارد کنید. بهتر است ابتدا کمی نوار چسب ها را با آب مرطوب کنید تا به راحتی از روی بینی تان برداشته شوند. اغلب پزشکان برای چسب زدن بینی بعد از جراحی نوار چسب های ضد حساسیت را توصیه می کنند.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها